ainonia

Monumenttikeramiikkaa

Suuria veistoksia voidaan rakentaa keramiikasta siten, että veistoksen osat kootaan pinoamalla. Monumenttikeramiikan kurssilla veistos rakennettiin savesta polttouuniksi. Tulipesä rakennettiin polttoaukon ympärille, ja savu poistui veistoksen yläosan aukosta.

Osallistuin Rovaniemellä monumenttikeramiikan työpajaan kesällä 1997. Olin juuri valmistumassa taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta. Karoliina Niemelä toimi tuolloin keramiikan yliopisto-opettajana. Jokainen osallistuja sai käyttöönsä 100 kiloa Kultelan kotimaista punasavea. Tein kaksiosaisen veistoksen, joka muistutti ulkonäöltään valaan ja kalan risteytystä.

Veistokset rakennettiin Arktikumin rantaan siten, että ne toimivat samalla polttouuneina. Alaosaan tehtiin aukko tulitiileistä ladottua tulipesää varten ja yläosaan toinen savun poistumista varten. Veistokset vuorattiin ulkopuolelta oljilla ja päälle laitettiin savilietettä sideaineeksi. Tulipesässä poltettiin ohuiksi pilkottuja koivuhalkoja. Kekäleitä ja hiiliä työnnettiin aukosta veistoksen sisään. Kun lämpötila nousi riittävän korkeaksi, oljet syttyivät ja lämmittivät myös veistosten ulkopinnan. Tulta pidettiin yllä lähes vuorokausi. Kun veistoksen savuaukosta tuleva liekki muuttui siniseksi, oli 900 asteen lämpötila saavutettu.

Valitettavasti kaikki veistokset joutuivat lähes heti valmistuttuaan ilkivallan kohteeksi. Arktikumin rantaan ei koskaan saatu veistospuistoa, vaikka työpaja järjestettiin muinakin vuosina. Arktikumin veistospuisto elää kuitenkin edelleen kokemuksissa, taide-elämyksissä ja dokumenteissa.

Kilpikonna KiiKoo syntyi 1995 kuvataideopettajaopintoihin liittyvällä keramiikan kurssilla, jonka aiheena oli suuren keraamisen veistoksen tai ruukun valmistaminen. KiiKoo on valmistettu karkeasta korkeapolttoisesta savesta ja koristeltu engobeilla, metallioksideilla ja punasavilietteellä. Vihreät osat on lasitettu siveltimellä hyvin ohuesti, jotta mattamainen vaikutelma säilyisi ja kuparin aikaansaamat vihreät sävyt tulisivat esiin. Veistoksen strategiset mitat ovat korkeus 82, leveys 57 ja syvyys 24 cm.

Karoliina Niemelä näytti kuvaesimerkein, kuinka suuria keramiikkaveistoksia voi koota osista pinoamalla. Halusin tehdä jättimäisen kirahvin. Otin selvää, mistä saisin savea edullisesti. Ilokseni sain mittavan savilahjoituksen Ylivieskan Tiili Oy:ltä. Saviseos oli rouhemaista ainetta, joka koostui punasavesta, sahanpuruista ja karkeasta punatiilimurskasta. Kun rouheeseen lisäsi sopivasti vettä, massasta tuli muokkaamalla yllättävän plastista. 

Kirahvi Karahvi kasvoi pituutta reilut pari metriä. Hän kuuluu isoveljeni perheeseen ja asustaa Espoossa.

 

 

Tein Ylivieskan savesta lisäksi merihevosen ja kolme polyyppia. Vain yksi polyyppi on enää elossa. Merihevosen korkeus on 126 cm ja hengissä säilyneen polyypin 185 cm.

Osa Ylivieskan Tiili Oy:n savilahjoituksesta käytettiin monumenttikeramiikan työpajassa savilietteen valmistamiseen. Vielä on pari pussia jäljellä Rovaniemen mökillä. Saapa nähdä, mitä niistä syntyy. Kiitos Ylivieskan Tiili Oy!

Minulle on usein sanottu, ettei tavallisesta kodista löydy paikkaa veistoksille, varsinkaan suurille. Se on makuasia. Minulla on edelleen kotonani kilpikonna KiiKoo, Merihepo ja Polyponnesos polyyppi. Asun kaksiossa.

Suuria veistoksia voidaan rakentaa keramiikasta siten, että veistoksen osat kootaan pinoamalla. Monumenttikeramiikan kurssilla veistos rakennettiin savesta polttouuniksi. Tulipesä rakennettiin polttoaukon ympärille, ja savu poistui veistoksen yläosan aukosta.

P I L K A H D U S -näyttely, G12 Helsinki

Ensimmäinen veistoksiin keskittyvä yksityisnäyttelyni päätti G12 gallerian vuoden 2021. Kiitos vielä kerran Taikelle vuosien 2020 ja 2021 korona-apurahoista! Niiden turvin pystyin maksamaan näyttelyvuokrat, puuveistosten valmistamisessa

Lue lisää »

Monumenttikeramiikkaa

Suuria veistoksia voidaan rakentaa keramiikasta siten, että veistoksen osat kootaan pinoamalla. Monumenttikeramiikan kurssilla veistos rakennettiin savesta polttouuniksi. Tulipesä rakennettiin polttoaukon ympärille, ja savu poistui veistoksen yläosan aukosta.

Lue lisää »

Nakuraku vaihe vaiheelta

Raku on keramiikan polttotekniikka, jonka  kiehtova lopputulos yllättää.  Liekkipoltto, savustus ja suuret lämpötilan muutokset saavat aikaan koristeellisia mustia säröjä lasitteeseen. Nakuraku on yksi rakukeramiikan tekniikoista. Nakurakussa esine

Lue lisää »