ainonia

Nakuraku vaihe vaiheelta

Raku on keramiikan polttotekniikka, jonka  kiehtova lopputulos yllättää.  Liekkipoltto, savustus ja suuret lämpötilan muutokset saavat aikaan koristeellisia mustia säröjä lasitteeseen. Nakuraku on yksi rakukeramiikan tekniikoista. Nakurakussa esine käsitellään ennen kaasupolttoa seoksella, joka estää lasitteen tarttumisen esineen pintaan. Lasite irtoaa savustuksen jälkeen, mutta kauniit savun maalaamat kuviot jäävät esineen pinnalle.

1. Esineen muotoilu

Rakutekniikassa esineet kannattaa muotoilla savesta, jossa on mukana vähintään 40 prosenttia samottia. Samotti on poltetusta savesta valmistettua jauhetta, jonka raekoko rakusavessa on yleensä 0,5–2 mm. 

 

Pikkuinen kuutti saa perusteellista hierontaa. Nakurakussa esineen pinnasta tulee erityisen kaunis, jos se kiillotetaan nahkakuivana. Kiillotan veistokset Perusta ostetulla sydämenmuotoisella kivellä nahkakuivassa vaiheessa, eli veistos on jähmettynyt muotoonsa, mutta pinta on vielä kostea ja muokattavissa. Norpat ovat syntyneet matalapolttoisesta rakusavesta ja ovat sisältä onttoja. Pinta kiillotetaan, jotta lasite lähtisi helpommin pois viimeistelyvaiheessa. Kiillottamisen jälkeen norpat jäävät odottelemaan kuivumistaan ja raakapolttoon pääsyä.

2. Kuivatus ja poltto

Veistosten kuivuminen riippuu ilman lämpötilasta, kosteudesta ja esineen paksuudesta. Huoneenlämmössä kuivuminen saattaa kestää 1–2 viikkoa. Hiustenkuivaaja, tuuletin tai kuivauskaappi nopeuttaa kuivumista huomattavasti.

Puput ovat jo ehtineet kuivua. Ne ovat saaneet paikan keramiikkauunissa. Lämpötila nousee raakapoltossa 900–950 asteeseen.

3. Lasitteen estoaine

Raakapolton jälkeen puput sivellään lasitteen estoaineella, joka estää lasitteen kiinnittymistä esineen pintaan. Kerroksen täytyy olla riittävän paksu. Pari milliä riittää varmasti. Olen värjännyt lasitteen estoaineen siniseksi tavallisella pullopeitevärillä.

Tämän jälkeen puput saavat ylleen lasitekerroksen. Sininen estoaine auttaa huomamaan paremmin kohdat, joista lasite vielä puuttuu.

Alueet, joihin ei tule lasitetta, muuttuvat rakupoltossa mustaksi. Jätin paljaaksi silmät, korvannipukat, nöpönenät ja suut. Esineen pohja täytyy puhdistaa huolellisesti lasitteesta, ettei se tartu kiinni raku-uuniin.

4. Rakupoltto

Rakupoltto täytyy tehdä ulkona paloturvallisuuden ja syntyvien polttokaasujen vuoksi. Poltoista on ilmoitettava etukäteen palolaitokselle. 

Teräksinen kaasupullo suojaa nestekaasua jäätymiseltä komposiittipulloa paremmin. Viileällä kelillä kaasupullo kannattaa upottaa lämmintä vettä sisältävään saaviin. Kaasupulloon on liitetty tohotin, joka ohjaa kaasun uunin sisään.

Kaoliinivillasta ja tulenkestävästä metalliverkosta tehty uuni on ostettu Varnialta. Lisäksi tarvitaan pari metallista, kannellista pönttöä savustusta varten, sahanpurua, rakupihdit, joilla esineet nostetaan 1000-asteisesta uunista, uunihanskat, sytytin, sammutuspeite sekä vesisaavi, johon veistokset upotetaan jäähtymään savustuksen jälkeen.

 

Uuniin mahtui tällä kertaa neljä pupua ja neljä norppaa. Lämpömittarin anturi sojottaa uunin seinämän läpi. Lämpömittaria ei välttämättä tarvitse, jos osaa arvioida uunin lämpötilan lasitteen sulamisen perusteella. Nakurakulle sopiva polttolämpötila on 850–900 astetta.

Uunin kansi kannattaa laittaa päälle vasta sen jälkeen, kun tohottimen kaasu on sytytetty. Kansi saattaa lennähtää ilmaan, jos kaasua on päässyt uuniin ennen syttymistä.

 

Kun toivottu polttolämpötila on saavutettu, punahehkuiset puput ja norpat nostellaan yksi kerrallaan pihdeillä raku-uunista.

Esineen heiluttelu ilmassa ja kylmän veden suihkauttelu suihkupullolla tehostaa säröjen syntymistä lasitteeseen. 

 

4. Savustaminen

Veistokset laitetaan vuorotellen savustuspönttöön, jonka pohjalla on sahanpuruja. Otuksen päälle heitellään lisää purua ja laitetaan kansi päälle.

Täytyy olla hyvin varovainen ja ottaa askel taaksepäin ennen kannen avaamista seuraavaa otusta varten. Liekit leimahtavat korkealle. 

5. Jäähdytys

Työt ovat savustuneet riittävästi noin 10-15 minuuttissa. Kansi avataan jälleen varovasti. Veistokset nostetaan pihdeillä hankeen tai vesisaaviin. Lasitetta ja estoainetta rapisee pois veistoksen pinnalta. Loput rapsutellaan pois veitsellä. Lasitepalasten reunat ovat hyvin teräviä. Käytetyt nahkasormikkaat suojaavat tehokkaasti haavoilta.

6. Viimeistely

Norppien viimeistelyyn kuluu paljon aikaa. Vaikka lasite irtoaakin veistoksen pinnalta jäähdytysvaiheessa, pienistä esineistä se ei lähdekään niin vain.  Lisäksi estoaine istuu usein lujassa esineen pinnalla. 

Koska kuiva kvartsipöly on hengitykselle vaarallista, upotan kaikki otukset vesisaaviin ja hion estoaineen pois märkänä. Karhunkieli on oiva työkalu siihen. Hiomiseen saattaa kulua pari työpäivää.

Lopuksi omat norppani saavat valoa kauniisti heijastavat lasihelmet silmikseen. Rakulasitteilla en ole onnistunut saamaan riittävää kiiltoa aikaan. 

Valmiita nakurakuaveistoksia voit katsella täältä: pupuja ja norppia 

Täältä löydät varastossa olevat veistokset:

vapaana loikkivat puput

vapaana uiskentelevat norpat

P I L K A H D U S -näyttely, G12 Helsinki

Ensimmäinen veistoksiin keskittyvä yksityisnäyttelyni päätti G12 gallerian vuoden 2021. Kiitos vielä kerran Taikelle vuosien 2020 ja 2021 korona-apurahoista! Niiden turvin pystyin maksamaan näyttelyvuokrat, puuveistosten valmistamisessa

Lue lisää »

Monumenttikeramiikkaa

Suuria veistoksia voidaan rakentaa keramiikasta siten, että veistoksen osat kootaan pinoamalla. Monumenttikeramiikan kurssilla veistos rakennettiin savesta polttouuniksi. Tulipesä rakennettiin polttoaukon ympärille, ja savu poistui veistoksen yläosan aukosta.

Lue lisää »

Nakuraku vaihe vaiheelta

Raku on keramiikan polttotekniikka, jonka  kiehtova lopputulos yllättää.  Liekkipoltto, savustus ja suuret lämpötilan muutokset saavat aikaan koristeellisia mustia säröjä lasitteeseen. Nakuraku on yksi rakukeramiikan tekniikoista. Nakurakussa esine

Lue lisää »